Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola

Határidő
Folyamatos
Érvényes
Kategória
DíjOktatás
Pályázhat
iskolák

Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola


pályázati felhívás 6.0
"Ismeretek az életnek"

A pályázat célja
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola megtisztelő címmel az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) azon iskolák fiatal fogyasztókért tett intézkedéseit, hozzáállását kívánja értékelni, amellyel az iskolák a tanulóik között a fenntartható tudatos fogyasztói szemlélet általánossá válásához, a fogyasztóbarát vállalkozói szemlélet terjesztéséhez és a fiatal fogyasztók gyakorlatban használható ismereteinek a bővítéséhez járulnak hozzá.

A pályázati elismerés
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola pályázat az iskolák azon intézkedéseit értékeli, amelyek hozzájárulnak a diákok fogyasztóvédelmi ismereteinek növeléséhez, tudatos fogyasztói magatartás kialakításához. A pályázat közvetlenül anyagi támogatást nem nyújt, az ITM elismerő címet adományoz a nyertes pályázónak.

A pályázat beküldésének módja
A pályázatot a mellékelt pályázati adatlap és nyilatkozat kitöltésével elektronikus úton kell beküldeni a fogyasztovedelem@itm.gov.hu címre. A pályázat a 2021/2022-es tanév ideje alatt bármikor benyújtható.
A pályázati felhívás, adatlap és nyilatkozat megtalálható a https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/fogyasztoi_tudatossagra_nevelo_iskola_1 honlapon.

A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím odaítélésének szempontjai
A cím odaítélésének feltétele, hogy a Pályázó iskola a pályázati formanyomtatványnak megfelelő pályázat beadásakor az alábbi szempontok közül legalább 3 szempontnak megfeleljen, és a jövőre nézve vállalja ezen túl legalább 1 további szempont teljesítését.

A pályázat elbírálásánál előnyben részesül az a Pályázó iskola, amelyik együttműködik legalább egy Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címmel már rendelkező intézménnyel is.

1. Fogyasztói tudatosságra nevelés tanórák keretén belül
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola elősegíti és támogatja az adott köznevelési intézményben történő rendszeres fogyasztóvédelmi oktatások megtartását, a tanórákon rendszeresen foglalkozik a fogyasztóvédelmi ismeretek átadásával.

2. Fogyasztóvédelem a digitális korban, biztonságos internet és közösségi média használatra nevelés
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola az online kereskedelem növekedésével összefüggésben a gyakorlatban hasznosítható ismereteket ad át a tanulók részére a digitális és okoseszközökkel történő vásárlásra, szolgáltatás igénybevételére vonatkozóan pl.: fogyasztók jogai, mire figyeljünk az online vásárláskor, biztonságos fizetési módok, megtévesztő honlapok, előfizetési csapdák felismerésére vonatkozóan. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola kiemelt figyelmet fordít a tanulók körében a felelős és biztonságos internet és közösségi média használatának kérdésére, figyelembe véve a fogyasztói szokások digitalizáció irányában való elmozdulását, az e-kereskedelem bővülését, különös tekintettel a közösségi média felületein történő vásárlásra. Ennek érdekében biztosítja e témakörhöz kapcsolódóan előadások megtartását, tájékoztató anyagok eljuttatását a tanulók részére.

3. Valótlan "zöld állítások" felismerése, az ún. "zöldre festés" kiszűrése
Egyre többen választják a környezettudatos életmódot, így folyamatosan nő a kereslet a bio- vagy organikus, újrahasznosított, csomagolásmentes termékek iránt. A vállalkozások kereskedelmi kommunikációjukban egyre hangsúlyosabban jelenítik meg az ún. "zöld állítások". A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola elősegíti, hogy a tanulók tisztában legyenek a valódi zöld állításokkal és fel tudják ismerni az ún. "zöldre festés" jelenségét, azaz amikor valótlan hirdetésekkel kívánják egyes vállalkozások fokozni a keresletet a termékeik iránt. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola rendszeresen szervez fenntartható fogyasztás elterjesztését szolgáló programokat diákjai számára. A programok keretében nagy hangsúlyt fektet a fogyasztóvédelem és a környezetvédelem kapcsolatára, valamint azok fontosságára.

4. Reklámelemzés a megtévesztő hirdetések tükrében
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola nagy hangsúlyt fektet a diákok reklámokkal szembeni tudatos fogyasztói szemléletének kialakítására. Ennek érdekében az elektronikus (online magazinok, közösségi média) és hagyományos (TV, nyomtatott) sajtótermékekben megjelenő reklámok elemzését végzi a diákokkal, figyelemmel a megtévesztő reklámok felismerésére.

5. Kreatív és innovatív módszerek alkalmazása a fogyasztóvédelmi ismeretek átadása során
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola nyitott a fogyasztóvédelem oktatásában a kreatív és innovatív módszerek használatára, amelyeket eredményesen tud alkalmazni a fogyasztóvédelmi ismeretek átadásában, felkeltve a tanulók érdeklődését A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola ezzel hozzájárul ahhoz, hogy a diákok képességeket szerezzenek a mindennapi életben előforduló fogyasztóvédelmi problémák megoldására.

6. Pénzügyi ismeretek megalapozása
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola nagy figyelmet fordít a tanulók pénzügyi ismereteinek a megalapozására, amelynek érdekében lehetőséget biztosít pénzügyi fogyasztóvédelmi ismeretek oktatására.

7. Fogyasztóbarát vállalkozói szemlélet terjesztése
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola a tanulók vállalkozási ismereteinek megalapozása során kiemelt figyelemben részesíti a fogyasztóbarát vállalkozói szemlélet bővítését, ennek keretében részt vesz ilyen tárgyú tanulmányi versenyeken, elősegíti a helyi online és offline fogyasztóbarát személettel bíró vállalkozások gyakorlati tevékenységének a megismerését.

8. Együttműködés fogyasztóvédelmi hatáskörrel rendelkező állami szervekkel, békéltető testületekkel és civil szervezetekkel
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola együttműködik a fogyasztóvédelmi feladatkörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalokkal, a fogyasztóvédelmi hatáskörrel rendelkező állami szervekkel, békéltető testületekkel, a fővárosi és megyei kereskedelemi és iparkamarákkal és a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületekkel.

9. Fogyasztóvédelmi vetélkedőkön való részvétel
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola tanulói meghatározott időközönként részt vesznek fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesület által tanulók részére szervezett fogyasztóvédelmi vetélkedőn.
A Pályázó iskola más Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet elnyert intézménnyel közösen valósít meg fogyasztóvédelmi vetélkedőket.

10. Kereskedelmi egységek, helyi termelői piacok látogatása
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola oktató jelleggel megszervezi kereskedelmi egységek, piacok látogatását, elősegítve helyi termelői piacok, termékek, valamint fogyasztóbarát vállalkozói szemlélet megismerését és a fogyasztóvédelmi tudás gyakorlati használatát.
A pályázó a pályázati felhívásban szereplő 10 tevékenységi körön felül további, már megvalósított, és egyéb fogyasztóvédelmi érintettségű kezdeményezésekkel is pályázhat.
A pályázatok értékelése
A beérkezett pályázatokat előzetesen Bíráló Bizottság (BB) vizsgálja meg, és a bírálat után a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címről az ITM dönt.
A pályázatok beérkezését követően az értékelés és a döntés a pályázat beadási határidejéhez hasonlóan folyamatos. Elutasított pályázat esetén, amennyiben a Pályázó iskola új, fogyasztói tudatosságot növelő programot valósított meg, akkor a Pályázó iskola az elutasítást követő 3 hónapon túl ismét benyújthatja pályázatát.
A pályázattal az adott iskola fiatal fogyasztókért tett teljesítménye kerül értékelésre és a cím nyertesei az átadástól számított öt évig viselhetik a "Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola" címet.

A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím odaítélését követő feladatok
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola a honlapján valamint az általa kiadott kiadványokon utal az elismerő címre, továbbá linkelési lehetőséget biztosít a http://www.fogyasztovedelem.kormany.hu honlapjára.
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola a pályázatban megjelölt vállalások megvalósulásáról a cím átadását követő egy éven belül írásos beszámolót készít az ITM Fogyasztóvédelemért Felelős Helyettes Államtitkárság részére. Ennek elmaradása a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím elvesztésével jár. Ezen felül a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím birtoklásának időszakában évente beszámol arról, hogy milyen módon tartja fenn a fogyasztói tudatosságra nevelő programjait.

🍪Weboldalunk cookie-kat használ a megfelelő működés érdekében.
Megértettem