Archív pályázat
Interreg Magyarország - Szlovákia Program / HUSK-2302
Interreg Magyarország - Szlovákia Program / HUSK-2302
Pályázati felhívás - HUSK-2302
Interreg Magyarország-Szlovákia Program
Zártvégű, nyílt versenypályázati felhívás
Bemutatkozás
Interreg Magyarország-Szlovákia Program
Az Interreg VI-A Magyarország-Szlovákia Program az Európai Unió 2021-2027-es kohéziós politikájának része. A program célja a magyar-szlovák határon tapasztalható adminisztratív és jogi akadályok felszámolása, a kölcsönös bizalom kialakítása Magyarország és Szlovákia állampolgárai között, valamint a határmenti térség környezetbaráttá, versenyképesebbé és befogadóbbá tétele. A program alapdokumentumát az Európai Bizottság 2022 november 3-án hagyta jóvá. A program által felhasználható Európai Uniós támogatás összege 124 552 109 Euró.
A felhívás tartalma
A Program Közös Titkársága (KT) a Magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium, mint Irányító Hatóság (IH), valamint a Szlovák Köztársaság beruházási, regionális fejlesztési és informatikai minisztériuma, mint Nemzeti Hatóság (NH) nevében az alábbi intézkedések esetében nyílt versenypályázati felhívást tesz közzé:
- 1.2.1. intézkedés - A természeti tőke védelme és megőrzése
- 1.2.2. intézkedés - Közös kockázatkezelés
- 2.4.1. intézkedés - A helyi örökség megőrzése
Időkeret
A pályázati formanyomtatványokat angolul kitöltve, online kell benyújtani az Interreg+ monitoring rendszer pályázati modulján keresztül.
A pályázatok benyújtási határideje 2023. augusztus 15, 16:00 óra. Az egyfordulós kiválasztási eljárásban minden olyan jogi személyiséggel rendelkező szervezet részt vehet, amely megfelel a jogosultsági feltételeknek.
A beérkezett pályázatokat minőségi kritériumok alapján pontozással értékelik. A program pénzügyi keretén belül a legmagasabb pontszámot elérő pályázatok kerülnek kiválasztásra. A pályázatok kiválasztásról szóló döntés 2023 decemberében várható. A kiválasztott projektek megvalósításának időtartama nem haladhatja meg a 30 hónapot.
A felhívás módosítása
Az Irányító Hatóság a Nemzeti Hatósággal egyetértésben jelen Felhívás feltételeit a benyújtási határidő lejárta előtt bármikor módosíthatja. A módosítások nem érinthetik a jogosultsági és értékelési kritériumokat. A felhívás feltételeinek módosítása esetén az IH a pályázatok benyújtási határidejét meghosszabbíthatja. Ha a pályázó a pályázatot a módosítás közzététele előtt nyújtotta be, a módosult feltételek miatt nem érheti hátrány. Az Irányító Hatóság a Nemzeti Hatósággal egyetértésben bármikor dönthet a már közzétett felhívás visszavonásáról.
Fordítás
Jelen dokumentum eredeti verziója a Guide for Applicants - Call for proposal - HUSK-2302 című dokumentum. A magyar verzió szoftveres fordítással készült, ezért az némileg eltérhet az eredeti verziótól.
Kapcsolat
A pályázókat a felhívás módosításáról vagy visszavonásáról a program honlapján és Facebook oldalán tájékoztatjuk. A felhívás visszavonásából eredő pénzügyi veszteségeket a Program nem téríti meg. További információért forduljon a Közös Titkársághoz.
Alapvetések
Beavatkozási logika
Jelen felhívás keretében azok a pályázatok támogathatók, amelyek céljai, kimenetei és várható eredményei logikusan kapcsolódnak valamely intézkedés vagy beavatkozás célkitűzéseihez és támogatott tevékenységeihez. A projektjavaslatok elkészítésekor a pályázóknak az alábbi lépéseket javasolt követnie:
1) helyi kihívások azonosítása,
2) a projekt céljainak illesztése az intézkedés céljaihoz,
3) a megszólítandó célcsoportok azonosítása,
4) az eredmények fenntartásához szükséges erőforrások felmérése,
5) hasonló vagy közös kihívásokkal küzdő partner felkutatása a határ túloldalán,
6) projekt eredményeinek kibővítése a határon átnyúló együttműködés előnyeivel,
7) a projekt megvalósításának és időtartamának megtervezése,
8) a végrehajtáshoz szükséges költségvetés megállapítása.
Partnerség
A pályázatokat legalább egy magyaroroszági és egy szlovákiai partner által létrehozott együttműködésben kell benyújtani és megvalósítani. A projektekben közvetlen pénzügyi támogatásban nem részesülő partnerek is részt vehetnek. A projektpartnerek száma nincs korlátozva. A projekt kidolgozása során a partnereknek ki kell jelölniük egy Vezető partnert, aki a későbbiekben felelősséget vállal a teljes projekt sikeres megvalósításáért.
Határon átnyúló karakter
Minden pályázatnak határon átnyúlónak kell lennie és meg kell teremtenie a partnerek közötti hosszútávú együttműködés lehetőségét. Amennyiben a partnerek hasonló kihívásokkal küzdenek, vagy hasonló céljaik vannak a határ mindkét oldalán, a határon átnyúló jelleg a tudás- és tapasztalatátadással, valamint a jó gyakorlatok és innovatív megoldások egymás közötti megosztásával érhető el. Ha a partnerek közös kihívásokkal küzdenek, vagy közös céljaik vannak, a határokon átnyúló jelleg a közös, határon átnyúló megoldások kidolgozásával érhető el. A partnereknek együtt kell működniük a projekt kidolgozásában és megvalósításában. Ezen felül teljesíteniük kell a közös menedzsmentre vagy a közös finanszírozásra vonatkozó együttműködési kritériumok egyikét. (legalább három együttműködési kritériumnak teljesülnie kell).
A támogatás formája
A program vissza nem térítendő támogatást nyújt a kiválasztott projektek megvalósításához, amely EU-s hozzájárulásból és nemzeti társfinanszírozásból áll. Hatóságok, állami fenntartású közintézmények és állami tulajdonú vállalatok kivételével valamennyi partnernek önrészt kell biztosítania a projektek megvalósításához. A partnerek költségei - az egyszerűsített költségkategóriák kivételével - a költségek felmerülése és kifizetése után számolhatók el.
Fenntarthatóság
Az infrastrukturális beruházást vagy termelő beruházást megvalósító kedvezményezetteknek legalább öt évig meg kell őrizniük a projekt eredményeit azon év december 31-től számítva, amikor a program a végső kifizetést teljesítette. A KKV-k esetében ez a kötelezettség legalább három évig áll fenn.
Célkitűzések
A határterület túlnyomó része a pannon biogeográfiai és ökológiai régióhoz tartozik. A határrégió egyik legfontosabb kohéziós eleme a természeti tőkét képviselő tájszerkezet. A természeti tőke megteremti az emberi lét alapvető feltételeit. Ezek a feltételek magukban foglalják a termékeny talajokat, a többfunkciós erdőket, a gyepeket és a mezőgazdasági területeket. Az intézkedés célja, hogy hozzájáruljon a természet és a táj védelméhez és megőrzéséhez, az erdőgazdálkodás és a talajminőség javításához, a biológiai sokféleség növekedéséhez és a zöld infrastruktúra szisztematikus fejlesztéséhez a programterületen.
Támogatott tevékenységek
A pályázók az alábbi beavatkozásokra nyújthatják be pályázatukat:
Beavatkozás 1.2.1/A): Természetvédelem és környezetmegóvás
A vizes élőhelyek, a természetes és féltermészetes nem erdős területek, valamint az erdők kulcsfontosságúak a biológiai sokféleség, a társadalom és az éghajlatváltozás elleni küzdelem szempontjából. Az erdők megőrzésével és a vizes élőhelyek helyreállításával a beavatkozás hozzájárul a CO2 kibocsátás csökkentéséhez és az ökoszisztémák védelméhez. A talajok létfontosságú erőforrások, amelyek a talajfunkciókat és számos fontos ökoszisztéma-szolgáltatást biztosítanak, például szabályozzák a víz- és tápanyag-körforgást, az élelmiszertermelést, fizikai alapot biztosítanak az építmények számára és élőhelyet biztosítanak különféle fajoknak. Az intézkedés különösen a következő határokon átnyúló kezdeményezéseket támogatja:
- a természetes vizes élőhelyek, gyepek és cserjék védelme és helyreállítása;
- a biodiverzitás-barát erdősítés, újraerdősítés, faültetés és újratelepítés biztosítása;
- a természetbarát erdő- és gyepgazdálkodás és a hagyományos tájkép megőrzését;
- az agrárerdészet és a talajromlást megakadályozó és a talajfunkciókat megőrző intézkedések előmozdítása;
- a helyi közösségek bevonása figyelemfelkeltő kampányok révén.
A pályázók egyéb tevékenységeket is javasolhatnak, amennyiben azok összhangban vannak a beavatkozás céljaival.
Beavatkozás 1.2.1/B): Biodiverzitás
A biodiverzitás a gének sokféleségéből, a fajok sokféleségéből és az egész ökoszisztémák sokféleségéből tevődik össze. A biodiverzitás csökkenése a fajok elvesztését, valamint az egész ökoszisztémák termelékenységének és ellenálló képességének csökkenését jelenti. A beavatkozás különösen a következő határokon átnyúló kezdeményezéseket támogatja:
- az őshonos, éghajlatváltozással szemben ellenálló fajok és élőhelyek megőrzésének és visszatelepítésének elősegítése;
- az erdei fafajok genetikai erőforrásainak megőrzése és védelme;
- az őshonos növény- és állatfajok, valamint új és innovatív formák (pl. agroerdészet) termesztésének és nemesítésének elősegítése;
- a veszélyeztetett fajok élő- és költőhelyeinek védelme;
- az invazív fajok kimutatása, ellenőrzése és felszámolása;
- a biodiverzitás növelésének támogatása a mezőgazdasági területeken;
- a vadon élő állatok azonosítása, nyomonkövetése és vonulási folyosóinak újjáélesztése;
- az élőhelyek revitalizálása és az élőhelyek felaprózódásának megakadályozása;
- a helyi közösségek bevonása oktatási kampányok révén;
- az élőhelyekre és a biodiverzitásra vonatkozó környezeti tudatosság növelése, és
- az intézményhálózat bővítése ilyen jellegű oktatási tevékenységgel a természeti környezetben.
A pályázók egyéb tevékenységeket is javasolhatnak, amennyiben azok összhangban vannak a beavatkozás céljaival.
Beavatkozás 1.2.1/C): Zöld infrastruktúra
A javasolt beavatkozás javítja a polgárok egészségét és életminőségét azáltal, hogy zöld (föld) és kék (víz) terek hálózatát fejleszti ki, hogy kezelje és hozzáférést biztosítson az ökoszisztéma-szolgáltatások széles skálájához, mint például a víztisztítás, a levegő minőségének javítása, a rekreációs terek létrehozás, valamint az éghajlatváltozás mérséklése és az ahhoz való alkalmazkodás. A beavatkozás különösen a következő határokon átnyúló kezdeményezéseket támogatja:
- a városi, városkörnyéki és vidéki területeket összekötő zöldterületek felületének növelése és a települések szellőztetési folyamatainak támogatása, zöldfolyosók elősegítése, a városok széttöredezésének megakadályozása, az ökoszisztéma-funkciók és szolgáltatásaik javítása, valamint a városok biológiailag aktív területeinek felszínének növelése;
- az éghajlatváltozással szembeni ellenálló képesség növelése és a kibocsátások csökkentését célzó intézkedések, ideértve a zöldterületek revitalizálását és létrehozását, valamint a jobb vízgazdálkodást, például a vízvisszatartást;
- az esővizek felfogása és kezelése a helyszínen, amely elősegíti a vízvisszatartást növelő természetes és féltermészetes megoldások hálózatát;
- a városi hőszigethatás csökkentése és a települések mikroklímájának javítása zöldfelületek bővítésével, amelyek hozzájárulnak az alacsonyabb hőmérséklethez és az épületek energiafelhasználásának csökkentéséhez, például az összegyűjtött esővíz felhasználásával zöldtetők és falak öntözésére;
- a helyi közösségek bevonása oktatási és figyelemfelkeltő kampányok révén.
A pályázók egyéb tevékenységeket is javasolhatnak, amennyiben azok összhangban vannak a beavatkozás céljaival.
Célcsoportok
Pályázatot nyújthat be minden jogi személyiséggel rendelkező szervezet, amely céljai összhangban vannak a fenti intézkedések támogatott tevékenységeivel és megfelelő tapasztalattal rendelkezik az általa javasolt tevékenységek megvalósításban. A fő célcsoportok a következők:
- hatóságok és közintézmények;
- erdőgazdálkodási szervezetek;
- nemzeti park igazgatóságok;
- natúrparki szervezetek;
- természet- és környezetvédelmi szervezetek;
- civil szervezetek;
- helyi és területi önkormányzatok, azok költségvetési szervei illetve gazdasági társaságai;
- Európai területi társulások;
- egyetemek és kutatóintézetek;
- egyéb oktatási szervezetek;
- kis- és középvállalkozások.
Specifikus feltételek
Definíciók
- Zöld infrastruktúrának nevezzük azokat a természetes és félig természetes területeket, valamint egyéb növényzettel fedett és ökológiai funkciót betöltő területek stratégiailag megtervezett hálózatát, amelyet úgy terveztek és irányítanak, hogy széleskörű ökoszisztéma szolgáltatások nyújtására legyen képes. A zöld infrastruktúra elemei pl. a parkok, zöldutak, folyófolyosók, vadvirág-sávok, sövények, nádasok, homokos gyepek, zöldfalak és tetők, hallétrák, haljáratok, vadfelüljárók, multifunkcionális farmok, méhkasok és méhszállók stb.
Specifikus feltételek
- Valamennyi projektnek kötelező bevonnia a helyi közösségeket a projekt megvalósításába oktatási tevékenységek vagy figyelemfelkeltő kampányok révén.
Az EU szakpolitikáinak való megfelelés
A projektjavaslatoknak összhangban kell lenniük a vonatkozó EU-s szakpolitikákkal, különös tekintettel a következő dokumentumokra:
- Az EU biodiverzitási stratégiája 2030-ra
- EU zöld infrastruktúra stratégiája
- Európai zöld megállapodás
- EU Erdészeti Stratégia 2030-ra
- EU Duna Régió Stratégia
Főbb kiválasztási szempontok
Mindhárom beavatkozására benyújtott valamennyi pályázat egy értékelési rendszerben kerül kiválasztásra. A fő értékelési szempontok a következők:
- a projekt célkitűzéseinek relevanciája az intézkedés céljaihoz képest;
- a partnerek közötti határon átnyúló együttműködés mértéke és jövőbeli lehetőségei;
- a projektcélok relevanciája a regionális területfejlesztési célokhoz képest;
- a projekt potenciálja az elvárt eredmények elérésében;
- pénzügyi és humán garanciák a projekteredmények fenntarthatóságára.
Indikátorok
Minden pályázatnak hozzá kell járulnia legalább egy kimeneti- és egy eredményindikátorhoz. A pályázóknak meg kell határozniuk a pályázat szempontjából releváns indikátorokat és az indikátorok célértékeit a pályázat outputjaival és várt eredményeivel összhangban kell meghatározniuk.
Célkitűzések
A teljes programterület a Duna vízrendszer része. A két ország vízföldrajzi helyzetéből adódóan felszíni és felszín alatti víztesteik - beleértve a nagy jelentőségű folyókat és ivóvízforrásokat, valamint azok vízgyűjtő területeit - határokon átnyúló jellegűek. A felvízi és alsó folyószakaszok közös természeti értékek, vízi élőhelyek, mint közös potenciálok és kihívások. A határvizek miatt közös megoldásokra van szükség az árvíz- és katasztrófavédelem, a vízminőség javítása és a szennyezés megszüntetése terén. A beavatkozás hozzájárul a határ menti térség árvízvédelmének és vízgazdálkodásának, valamint a kockázatkezelésben részt vevő szervezetek koordinációs és reagálási képességének javításához.
Támogatott tevékenységek
A pályázók az alábbi beavatkozásokra nyújthatják be pályázatukat:
Beavatkozás 1.2.2/A): Árvízkockázatok kezelése és vízgazdálkodás
Bár az árvizek a természet részét képezik, a társadalom sebezhetőbbé vált a természeti veszélyekkel szemben. A beavatkozás a veszélyek megelőzését célozzák, szem előtt tartva, hogy az árvízmegelőzés nem korlátozódhat az árvízi eseményekre. A felszíni vizek minősége javult az elmúlt évtizedekben, de a mezőgazdasági, kommunális és ipari szennyvizekből származó szennyezés továbbra is jelentős. A beavatkozás különösen a következő határokon átnyúló kezdeményezéseket támogatja:
- az illetékes hatóságok közötti intézményi együttműködés erősítése;
- az árvízvédelmi infrastruktúra fejlesztése;
- korai figyelmeztető és előrejelző rendszerek fejlesztése;
- az árvízvédelemhez kapcsolódó vízkészlet-gazdálkodás javítása;
- a folyók természetes ártereinek helyreállításának támogatása a vízvisszatartás és az árvizek hatásainak mérséklése érdekében;
- kisvízfolyások helyreállításának támogatása;
- a felszíni vizek vízminőségének nyomonkövetése és elemzése;
- a felszíni vizekből a káros és a környezetben tartósan megmaradó anyagok eltávolítása;
- a víztestek turisztikai potenciáljának felmérése;
- a helyi közösségek bevonása figyelemfelkeltő kampányok révén.
A pályázók egyéb tevékenységeket is javasolhatnak, amennyiben azok összhangban vannak a beavatkozás célkitűzéseivel.
Beavatkozás 1.2.2/B): Katasztrófakockázatok kezelése
Az elmúlt években a polgárok számos olyan nemkívánatos eseményt éltek át, amelyek emberi életeket, tulajdont, környezetet vagy kulturális örökséget pusztítottak el. A klímaváltozás hatásai a térségben a meleg hőmérsékleti szélsőségek növekedéséhez, a nyári csapadékmennyiség csökkenéséhez, a vízhőmérséklet emelkedéséhez, az erdőtüzek kockázatának növekedéséhez és az erdők gazdasági értékének csökkenéséhez vezetnek. A beavatkozás hozzájárul a határmenti katasztrófakockázat-kezelés határon átnyúló kapacitásának növeléséhez, valamint a katasztrófakockázat-kezelésben részt vevő szervezetek koordinációs és reagálási képességének javításához. A beavatkozás különösen a következő határokon átnyúló kezdeményezéseket támogatja:
- az illetékes hatóságok közötti határokon átnyúló együttműködés erősítése;
- a szélsőséges időjárási körülmények kezelése, amelyek komoly hidrológiai veszélyt jelentenek (pl. rendkívül pusztító viharok, hirtelen áradások, jégeső, szárazság ivóvízhiánnyal);
- az ivóvíz releváns mikro- és szennyezőanyagainak monitorozása és elemzése (pl. peszticidek, gyógyszerek és metabolitjaik, ipari szennyezés);
- az emberi fogyasztásra szánt vízellátás infrastrukturális hátterének javítása (pl. vízkivétel, kezelés, tárolás és elosztás infrastruktúra, ivóvízellátás);
- a szélsőséges időjárási viszonyok okozta erdő- és növénytüzek hatékony kezelésének elősegítése;
- az infrastruktúra fejlesztése a természeti és ember által előidézett veszélyekből eredő kockázatok megelőzésére vagy kiküszöbölésére;
- a lakosság tudatosságának, felkészültségének és részvételének növelése.
A pályázók egyéb tevékenységeket is javasolhatnak, amennyiben azok összhangban vannak a beavatkozás célkitűzéseivel.
Célcsoportok
Pályázatot nyújthat be minden jogi személyiséggel rendelkező szervezet, amely céljai megegyeznek az Intézkedés céljaival és megfelelő tapasztalattal rendelkezik az általa javasolt tevékenységek megvalósításban. A fő célcsoportok a következők:
- hatóságok és közintézmények;
- vízgazdálkodási szervezetek;
- katasztrófavédelmi szervezetek;
- nem kormányzati szervezetek;
- helyi és területi önkormányzatok, azok költségvetési szervei illetve gazdasági társaságai;
- Európai területi társulások;
- egyetemek és kutatóintézetek;
- oktatási szervezetek.
Specifikus feltételek
Az EU-s irányelveknek való megfelelés
A projektjavaslatoknak összhangban kell lenniük a vonatkozó EU-s irányelvekkel, különös tekintettel a következő dokumentumokra:
> Az Európai Parlament és a Tanács 2000/60/EK irányelve (2000. október 23.) a vízpolitika terén a közösségi fellépés kereteinek meghatározásáról
- Az Európai Parlament és a Tanács 2007/60/Ek irányelve (2007. október 23.) az árvízkockázatok értékeléséről és kezeléséről
- EU Duna Régió Stratégia
Főbb kiválasztási szempontok
Mindkét beavatkozására benyújtott valamennyi pályázat egy értékelési rendszerben kerül kiválasztásra. A fő értékelési szempontok a következők:
- a projekt célkitűzéseinek relevanciája a cselekvés céljaihoz képest;
- a partnerek közötti határon átnyúló együttműködés ereje és jövőbeli lehetőségei;
- a projektcélok relevanciája a regionális területfejlesztési célokhoz képest;
- pénzügyi és személyi garanciák a projekt eredményeinek fenntarthatóságára.
Indikátorok
Minden pályázatnak hozzá kell járulnia legalább egy kimeneti- és egy eredményindikátorhoz. A pályázóknak meg kell határozniuk a pályázat szempontjából releváns indikátorokat és az indikátorok célértékeit a pályázat outputjaival és várt eredményeivel összhangban kell meghatározniuk.
Célkitűzések
A kulturális örökségnek és a turizmusnak a kohézióban és a társadalmi-gazdasági életben betöltött szerepét számos lehetőség és kihívás hangsúlyozza. A határ menti térség gazdag tárgyi (kastélyok, múzeumok, műalkotások), szellemi (dalok, hagyományok stb.) és digitális (született-digitális és digitalizált) kulturális örökségben. Ez magába foglalja a műemlékeket, helyszíneket, tájakat, készségeket, gyakorlatokat, ismereteket és az emberi kreativitás megnyilvánulásait. A kulturális örökség egyrészt az előző generációktól örökölt kulturális sokszínűség megnyilvánulása, másrészt a fenntartható kulturális, társadalmi, környezeti és gazdasági fejlődés erőforrása.
A globalizáció, modernizáció és az urbanizáció hatására a vidéki közösségek hitelessége, helyidentitása és hagyományai erodálódnak, így kevésbé tudják megőrizni helyi identitásukat. Az akció közösségépítő és helyteremtő tevékenységekkel járul hozzá a helyi identitás fenntartásához és erősítéséhez. Nem utolsó sorban innovatív megoldásokat vezet be helyi örökség felhasználásában, ezáltal javítva a települések ellenálló képességét.
Támogatott tevékenységek
Az intézkedés hozzájárul a helyi értékek megőrzéséhez, az életminőség javításához, a társadalmi kohézióhoz és az elvándorlás csökkentéséhez. Az intézkedés különösen a következő határokon átnyúló kezdeményezéseket támogatja:
- a helyi örökség megőrzése, helyreállítása és felújítása;
- innovatív megoldások használta az örökségi helyszínek és szellemi örökség értelmezésére és felhasználására (pl. történelmi épületek, mérnöki létesítmények, helyek és terek, ipari örökség műtárgyai, szobrok, műemlékek, emlékművek és sírok, régészeti lelőhelyek és történelmi parkok, kertek és egyéb tájak);
- a helyi örökség turisztikai, kulturális, közösségépítő, közérdekű vagy vegyes (köz- és magáncélú) fenntartható használatának biztosítása.
Célcsoportok
Pályázatot nyújthat be minden jogi személyiséggel rendelkező szervezet, amely céljai megegyeznek az Intézkedés céljaival és megfelelő tapasztalattal rendelkezik az általa javasolt tevékenységek megvalósításban. A fő célcsoportok a következők:
- helyi és területi önkormányzatok, azok költségvetési szervei illetve gazdasági társaságai;
- Európai Területi Társulások;
- múzeumok és egyéb kulturális intézmények;
- templomok;
- nem kormányzati szervezetek;
- kis- és középvállalkozások;
- erdőgazdálkodási szervezetek;
- nemzeti park igazgatóságok;
- natúrpark szervezetek.
Specifikus feltételek
Definíciók
- Jelen felhívásban helyi örökség minden olyan tárgyi és szellemi, illetve digitális kulturális örökség, amely a helyi közösség kohéziójának, identitástudatának erősítését, a térségi szereplők összetartozás érzésének támogatását szolgálja a másoktól való eltérések kiemelésével, ill. a közösség kollektív emlékezetének megteremtésével.
o A jelen felhívásban tárgyi kulturális örökség minden olyan fizikai műtárgy, amelyet egy társadalomban állítanak elő, karbantartanak és generációk között továbbadnak. Magába foglalja a művészeti alkotásokat, épített örökséget, például épületeket, műemlékeket, régészeti lelőhelyeket és az emberi kreativitás egyéb fizikai vagy kézzelfogható termékeit, amelyek kulturális jelentőséggel bírnak egy társadalomban.
o A jelen felhívásban szellemi kulturális örökség alatt azokat a gyakorlatokat, reprezentációkat, kifejezéseket, ismereteket, készségeket - valamint az ezekhez kapcsolódó eszközöket, tárgyakat, műtárgyakat és kulturális tereket - kell érteni, amelyek a közösségek, csoportok, esetenként egyének kulturális örökségük részének ismerik el.
- Jelen Felhívásban a fenntartható használat a támogatott helyszínek köz- és/vagy magánérdekű, zavartalan működését jelenti. A támogatott helyeknek a fejlesztést követően rendszeresen fogadniuk kell a helyi lakosságot vagy látogatókat.
- A jelen Felhívásban a kulturális örökségre irányuló beavatkozáson minden olyan tevékenységet értünk, amely hatással van, vagy potenciálisan hatással lehet az örökség szempontjából érdekes építményekre, helyekre vagy helyszínekre, és bármilyen fizikai változást vagy változást ér el.
- A jelen felhívásban az adaptív újrahasználat egy meglévő épület újrahasznosítását jelenti új típusú felhasználásra. Az adaptív újrahasználat magában foglalhatja a korszerűsítéseket, külső kiegészítéseket, a belső tér átszervezését és az alapvető szolgáltatások és infrastruktúra cseréjét, azonban a kulturális örökség elemeinek hagyományos fenntartását és folyamatos fennmaradását (akár tárgyi, akár immateriális örökség részei) biztosítani kell.
Specifikus feltételek
- A pályázóknak kapcsolatot kell teremteniük a tárgyi és a szellemi örökség között. A pályázóknak a tárgyi örökség helyreállítását a szellemi örökség erősítésének katalizátoraként kell használniuk. Kizárólag szellemi kulturális örökséggel foglalkozó pályázat nem támogatható.
- A használaton kívüli örökségvédelmi épületeket, területeket vagy helyszíneket adaptív módon újra kell használni, kulturális, gazdasági, környezeti és társadalmi előnyökkel.
- A pályázóknak ösztönözniük kell a közösségi részvételt a megvalósítás alatt és után, és a helyi közösségek számára előnyök megteremtésére kell összpontosítaniuk.
- A megvalósítás során a partnereknek mozgósítaniuk kell a határokon átnyúló tudásátadást és az érintett kulturális örökség kutatását.
Az EU szakpolitikáinak való megfelelés
A projektjavaslatoknak összhangban kell lenniük a vonatkozó EU-s irányelvekkel, különös tekintettel a következő dokumentumokra:
- A Tanács következtetései a 2019-2022 közötti időszakra vonatkozó kulturális munkatervről (2018/C 460/10)
- Új Európai Kulturális Menetrend (COM (2018) 267 final)
- Az EU által finanszírozott, a kulturális örökségre potenciálisan kiható beavatkozások európai minőségi elvei - ICOMOS (2020)
- Új európai Bauhaus kezdeményezés (2020)
- Leeuwarden Nyilatkozat; Az épített örökség adaptív újrafelhasználása: Épített örökségünk értékeinek megőrzése és növelése a jövő generációi számára (2018)
- A Bizottság 2011. október 27-i ajánlása a kulturális anyagok digitalizálásáról és online hozzáférhetőségéről, valamint a digitális megőrzésről (2011/711/EU)
Pályázatok benyújtása
Pályázati csomag
A jelen pályázati felhíváshoz kapcsolódó dokumentumok egyenként vagy tömörített fájlként letölthetők a program honlapjáról. A teljes dokumentumkészlet a következőkből áll:
Szabályozó dokumentumok
- Pályázati útmutató (EN/HU/SK)
- A pályázatok kiválasztásának módszertana és kritériumai (EN)
- Értékelési űrlapok (EN)
- Támogatási szerződés sablon (EN)
- Partnerségi megállapodás sablon (EN)
A mellékletek sablonjai
- I. melléklet - Partneri nyilatkozat (EN/HU/SK)
- IV. melléklet - Projektrész koncepció (HU/SK)
- VII. melléklet - De minimis nyilatkozat (HU/SK)
- VIII. melléklet - Teszt a nehéz helyzetben lévő vállalkozások azonosítására (HU/SK)
Útmutatók és kézikönyvek
- Pályázati formanyomtatvány tervezete (EN)
- Költéségek elszámolhatósága (EN/HU/SK)
- Projektek promóciós útmutató (EN/HU/SK)
- Használati útmutató az Interreg+ alkalmazási modulhoz (EN)
Pályázati formanyomtatvány
A pályázati formanyomtatványokat angolul kitöltve, online kell benyújtani az Interreg+ monitoring rendszer pályázati modulján keresztül. A jelentkezők az alábbi linken érhetik el az online jelentkezési modult: https://husk.interregplus.eu/21-27
Az Interreg+ monitoring rendszer 2023. 06. 15-től elérhető. Addig is a pályázók az Excel formátumban elérhető offline "Pályázati formanyomtatvány-tervezetet" használhatják projektrészük fejlesztéséhez és partnereikkel való megosztásához.
A pályázatokat benyújtási határideje: 2023. augusztus 15., kedd, 16:00 CET
https://www.skhu.eu/call-for-proposals/call-for-proposal-husk-2302?fbclid=IwAR2XYzsToVjPYl6psEsBAuJWD-mzGFbhi68JEfZUGeGnCO6jIv5qr76qthY_aem_AcQQBIuS7p05CsVAM994KwgsnkIFpXUbZsg519-WSy8K-e7SJHiTHRRi-zKgiEOPYM5UsKDGf5sdhUY3qqjLmG2F