Roma lányok végzettség nélküli iskolaelhagyásának megelőzése / EFOP Plusz- 3.3.3- 25
- Határidő
- 2026. 02. 27., 2026. 05. 28., 2026. 08. 28.
- Érvényes
- Kiíró
- Miniszterelnöki Hivatal
„Roma lányok végzettség nélküli iskolaelhagyásának megelőzése”
„EFOP Plusz- 3.3.3- 25”
1. A TÁMOGATÁSI KÉRELEM BENYÚJTÁSÁNAK FELTÉTELEI
1.1. Ki nyújthat be támogatási kérelmet?
A felhívásra támogatási kérelmet nyújthatnak be:
a) Egyházi szervezetek:
- Bevett egyház (GFO 551)
- Bevett egyház elsődlegesen közfeladatot ellátó belső egyházi jogi személye (GFO 552)
- Bevett egyház elsődlegesen vallási tevékenységet végző belső egyházi jogi személye (GFO 555)
- Egyéb egyházi szervezet (GFO 559)
b) Civil szervezetek:
- Vallási egyesület (GFO 525)
- Nemzetiségi egyesület (GFO 528)
- Egyéb egyesület (GFO 529)
- Egyéb alapítvány önálló intézménye (GFO 563)
- Egyéb alapítvány (GFO 569)
- Egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezet (GFO 599)
A civil szervezetek közül támogatást igénylőként jelen felhívásra kizárólag azon szervezet nyújthat be támogatási kérelmet, amely a civil szervezetek nyilvántartása (birosag.hu/civil- szervezetek- nevjegyzeke) szerint az alábbi cél szerinti besorolás valamelyikével rendelkezik:
- Oktatási tevékenység
- Kulturális tevékenység
- Szociális tevékenység
- Jogvédő tevékenység
c) Önkormányzatok:
- Helyi önkormányzat (GFO 321)
- Helyi roma nemzetiségi önkormányzatok (GFO 371)
A támogatási kérelem benyújtására konzorciumi formában nincs lehetőség.
Egy megvalósító szervezet egy településen egy támogatási kérelem (pályázat) benyújtására jogosult.
1.2. Ki nem nyújthat be támogatási kérelmet?
Támogatási kérelmet kizárólag az 1.1 fejezetben meghatározott szervezetek nyújthatnak be, az „ÁÚF 21- 27” „Kizáró okok listája” c. részben felsoroltak figyelembe vételével.
1.3. Mikor lehet benyújtani a támogatási kérelmet?
A támogatási kérelmet 2026. január 27- én 9:00- tól - 2026. augusztus 28- án 23:59- ig nyújthatja be az elektronikus kitöltő program segítségével.
I. benyújtási szakasz - Fejlesztendő járás: 2026. január 27- én 9 óra 00 perctől 2026. február 27- én 23 óra 59 percig
Az I. benyújtási szakaszra kizárólag azon támogatást igénylők nyújthatnak be támogatási kérelmet, amelyek:
Fejlesztendő járásban valósítják meg fejlesztéseiket
II. benyújtási szakasz - Fejlett régió: 2026. április 28- án 9 óra 00 perctől 2026. május 28- án 23 óra 59 percig
A II. benyújtási szakaszra kizárólag azon támogatást igénylők nyújthatnak be támogatási kérelmet, amelyek:
- Budapesten valósítják meg fejlesztéseiket, rendelkezésre álló keret: 591 820 000 Ft.
III. benyújtási szakasz - Kevésbé fejlett régiók: 2026. júius 28- án 9 óra 00 perctől 2026. augusztus 28- án 23 óra 59 percig
A III. benyújtási szakaszra kizárólag azon támogatást igénylők nyújthatnak be támogatási kérelmet, amelyek a kevésbé fejlett régiók egyikében valósítják meg fejlesztéseiket.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a kevésbé fejlett régiókra jutó források legalább a 20%- át a fejlesztendő járások számára szükséges biztosítani.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a Korm. rendelet alapján a támogatási kérelmek benyújtási lehetőségét a támogatási kérelmek benyújtására nyitva álló határidő kezdetétől számított huszonnegyedik óra végén felfüggesztjük vagy a felhívást lezárjuk, ha a benyújtott támogatási kérelmekben igényelt támogatások összege eléri az adott benyújtási szakaszhoz rendelt keretösszeg 130%- át. A keret felhasználásáról és a felfüggesztés/lezárás lehetőségéről időben tájékoztatjuk Önöket a https://www.palyazat.gov.hu oldalon keresztül. Kérjük, kísérjék figyelemmel a megjelenő közleményeket!
1.4. Hogyan lehet benyújtani a támogatási kérelmet?
Ha Ön Magyarországon bejegyzett cég, gazdasági társaság vagy olyan szervezet nevében nyújt be támogatási kérelmet, amely iratkezelő rendszere nem csatlakozott AVDH- DHSZ- hez (vagy nincs iratkezelő rendszere) , akkor az alábbiak szerint járjon el.
1. Nyújtsa be kérelmét az online kitöltő programban. Ehhez először jelentkezzen be a https://www.palyazat.gov.hu oldalon a Pályázati e- ügyintézés (EPTK) felületre az „Egységes beléptető felület” gomb használatával.
2. A kérelem kitöltését és lezárását követően a program előállít egy nyilatkozatot, ezzel tudja majd hitelesíteni a kérelemben megadott adatokat. A hitelesítés két formában történhet:
a) a nyilatkozatot minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátnia, vagy
b) a nyilatkozatot az ePapír szolgáltatás használatával kell hitelesíteni. Az ePapír szolgáltatás ingyenesen elérhető, azonban használatához elektronikus azonosításra (pl. Ügyfélkapu+ regisztráció, vagy DÁP azonosító) van szükség. Az ePapír szolgáltatás az alábbi linken érhető el: epapir.gov.hu Kérjük,hogy feltétlenül tanulmányozza át a hitelesítés menetéről szóló útmutatónkat (Útmutató a támogatást igénylőknek az ePapír szolgáltatás és az AVDH- DHSZ igénybevételéhez a támogatási kérelem benyújtása során”) a www.palyazat.gov.hu/programok/szechenyi- terv- plusz#kapcsolodo- dokumentumok oldalon!
3. Az elektronikus aláírás, vagy az ePapír szolgáltatás igénybevétele után:
a) Csatolja a véglegesített kérelemhez a minősített elektronikus aláírással ellátott, vagy ePapír szolgáltatás használatával hitelesített nyilatkozatot.
b) A kitöltő program utasításainak megfelelően nyújtsa be a kérelmét.
Az ePapír szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos tájékoztató (Útmutató a támogatást igénylőknek az ePapír szolgáltatás és az AVDH- DHSZ igénybevételéhez a támogatási kérelem benyújtása során) a https://www.palyazat.gov.hu honlap Programok/Széchenyi Terv Plusz aloldalán a Kapcsolódó dokumentumok között elérhető. Kérjük, hogy a támogatási kérelem benyújtása előtt alaposan tanulmányozza át!
Ha Ön önkormányzat nevében nyújt be támogatási kérelmet, az alábbiak szerint járjon el:
1. Nyújtsa be kérelmét az online kitöltő programban. Ehhez először jelentkezzen be a https://www.palyazat.gov.hu oldalon a Pályázati e- ügyintézés (EPTK) felületre az „Egységes beléptető felület” gomb használatával.
2. A kérelem kitöltését és lezárását követően a program előállít egy nyilatkozatot, ezzel tudja majd hitelesíteni a kérelemben megadott adatokat. A hitelesítés két formában történhet:
a) a nyilatkozatot minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátnia, vagy
b) a nyilatkozatot azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással (AVDH- DHSZ) kell hitelesítenie. A nyilatkozat AVDH- DHSZ szolgáltatással történő hitelesítését az Önkormányzati ASP rendszer Iratkezelő szakrendszerében tudja elvégezni. A hitelesítéshez fontos, hogy a nyilatkozatot aláíró személy beosztása rögzítve legyen a szoftverben (Rendszer/Felhasználók menüpontban), annak érdekében, hogy az aláíró beosztása és az önkormányzat neve együtt megjelenhessen a hitelesített dokumentumhoz kapcsolódó záradékon. Ezzel biztosítható a nyilatkozatot aláíró képviseleti jogosultságának megállapítása.
3. Az elektronikus aláírás, vagy az AVDH- DHSZ szolgáltatás igénybevétele után:
a) Csatolja a véglegesített kérelemhez a minősített elektronikus aláírással ellátott, vagy AVDH- DHSZ szolgáltatással aláírt és hitelesített nyilatkozatot.
b) A kitöltő program utasításainak megfelelően nyújtsa be a kérelmét.
A nyilatkozat hitelesítésével kapcsolatos tájékoztató (Útmutató a támogatást igénylőknek az ePapír szolgáltatás és az AVDH- DHSZ igénybevételéhez a támogatási kérelem benyújtása során) a https://www.palyazat.gov.hu honlap Programok/Széchenyi Terv Plusz aloldalán a Kapcsolódó dokumentumok között elérhető. Kérjük, hogy a támogatási kérelem benyújtása előtt alaposan tanulmányozza át!
Ha Ön olyan szerv nevében nyújt be támogatási kérelmet, amely a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény alapján jogosult az AVDH- DHSZ szolgáltatáshoz csatlakozni (pl. egyéb költségvetési szerv, állami vállalat) és ezen szervezet szakrendszere (pl. iratkezelő rendszere) csatlakozott AVDH- DHSZ- hez, akkor a szervezet nevében támogatási kérelmet benyújtó ügyintéző/képviselő az „ügyintézői” AVDH- DHSZ segítségével tudja hitelesíteni a nyilatkozatot. Ebben az esetben az alábbiak szerint járjon el:
1. Nyújtsa be kérelmét az online kitöltő programban. Ehhez először jelentkezzen be a https://www.palyazat.gov.hu oldalon a Pályázati e- ügyintézés (EPTK) felületre az „Egységes beléptető felület” gomb használatával.
2. A kérelem kitöltését és lezárását követően a program előállít egy nyilatkozatot, ezzel tudja majd hitelesíteni a kérelemben megadott adatokat. A hitelesítés két formában történhet:
a) a nyilatkozatot minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátnia, vagy
b) a nyilatkozatot azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással (AVDH- DHSZ) kell hitelesítenie. A nyilatkozat AVDH- DHSZ szolgáltatással történő hitelesítését a szervezet Iratkezelő szakrendszerében tudja elvégezni. A hitelesítéshez fontos, hogy a nyilatkozatot aláíró személy beosztása rögzítve legyen a szoftverben annak érdekében, hogy az aláíró beosztása és a szervezet neve együtt megjelenhessen a hitelesített dokumentumhoz kapcsolódó záradékon. Ezzel biztosítható a nyilatkozatot aláíró képviseleti jogosultságának megállapítása.
3. Az elektronikus aláírás, vagy az AVDH- DHSZ szolgáltatás igénybevétele után:
a) Csatolja a véglegesített kérelemhez a minősített elektronikus aláírással ellátott, vagy AVDH- DHSZ szolgáltatással aláírt és hitelesített nyilatkozatot.
b) A kitöltő program utasításainak megfelelően nyújtsa be a kérelmét.
A nyilatkozat hitelesítésével kapcsolatos tájékoztató (Útmutató a támogatást igénylőknek az ePapír szolgáltatás és az AVDH- DHSZ igénybevételéhez a támogatási kérelem benyújtása során) a https://www.palyazat.gov.hu honlap Programok/Széchenyi Terv Plusz aloldalán a Kapcsolódó dokumentumok között elérhető. Kérjük, hogy a támogatási kérelem benyújtása előtt alaposan tanulmányozza át!
Ha Ön olyan szerv nevében nyújt be támogatási kérelmet, amely a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény alapján jogosult ugyan az AVDH- DHSZ szolgáltatáshoz csatlakozni (pl. egyéb költségvetési szerv, állami vállalat) de a szervezet szakrendszere (pl. iratkezelő rendszere) nem csatlakozott AVDH- DHSZ4- hez, vagy olyan szervezet nevében nyújtja be, amely nem rendelkezik ilyen szakrendszerrel, akkor az alábbiak szerint járjon el:
1. Nyújtsa be kérelmét az online kitöltő programban. Ehhez először jelentkezzen be a https://www.palyazat.gov.hu oldalon a Pályázati e- ügyintézés (EPTK) felületre az „Egységes beléptető felület” gomb használatával.
2. A kérelem kitöltését és lezárását követően a program előállít egy nyilatkozatot, ezzel tudja majd hitelesíteni a kérelemben megadott adatokat. A hitelesítés két formában történhet:
a) a nyilatkozatot minősített tanúsítványon alapuló, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátnia, vagy
b) a nyilatkozatot az ePapír szolgáltatás használatával kell hitelesíteni. Az ePapír szolgáltatás ingyenesen elérhető, azonban használatához elektronikus azonosításra (pl. Ügyfélkapu+ regisztráció, vagy DÁP azonosító) van szükség. Az ePapír szolgáltatás az alábbi linken érhető el: epapir.gov.hu Kérjük,hogy feltétlenül tanulmányozza át a hitelesítés menetéről szóló útmutatónkat (Útmutató a támogatást igénylőknek az ePapír szolgáltatás és az AVDH- DHSZ igénybevételéhez a támogatási kérelem benyújtása során”) a www.palyazat.gov.hu/programok/szechenyi- terv- plusz#kapcsolodo- dokumentumok oldalon!
3. Az elektronikus aláírás, vagy az ePapír szolgáltatás igénybevétele után:
a) Csatolja a véglegesített kérelemhez a minősített elektronikus aláírással ellátott, vagy ePapír szolgáltatás használatával hitelesített nyilatkozatot.
b) A kitöltő program utasításainak megfelelően nyújtsa be a kérelmét.
Az ePapír szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos tájékoztató (Útmutató a támogatást igénylőknek az ePapír szolgáltatás és az AVDH- DHSZ igénybevételéhez a támogatási kérelem benyújtása során) a www.palyazat.gov.hu honlap Programok/Széchenyi Terv Plusz aloldalán a Kapcsolódó dokumentumok között elérhető. Kérjük, hogy a támogatási kérelem benyújtása előtt alaposan tanulmányozza át!
2. A PROJEKTTEL KAPCSOLATOS ELVÁRÁSOK
2.1. Milyen tevékenységek támogathatóak?
2.1.1. Önállóan támogatható tevékenységek
A felhívás keretében az alábbi tevékenységek támogathatóak, melyek hozzájárulnak az indikátorok és a műszaki- szakmai mutatók teljesüléséhez:
- Előzetes igényfelmérés, helyi közösségek tájékoztatása és toborzás, résztvevők kiválasztása;
- Egyéni és családi mentorálás;
- Preventív célú csoportfoglalkozások;
- Pályaorientációs foglalkozások közép- és felsőfokú intézmények, szakképző iskolák, munkahelyek meglátogatása;
- Résztvevők közvetlen támogatása (pl. természetbeni támogatások, ösztöndíj biztosítása);
- Táborok és kirándulások szervezése;
- Egészségügyi szűrésvizsgálatok szervezése;
- Tanulási technikák átadása.
A ténylegesen megvalósult tevékenységekről az előrehaladási naplóban kell beszámolni, a 2.3. fejezetben írtak szerint.
2.1.2. Önállóan nem támogatható tevékenységek:
A felhívás keretében az alábbi tevékenységek önállóan nem támogathatóak:
I. Horizontális tevékenységek: A felhívás keretében támogathatók mindazon tevékenységek, amelyek a 2.4 fejezetben előírt horizontális elvárások és követelmények teljesítéséhez szükségesek.
A 2.4.2 fejezetben felsorolt választható horizontális követelmények közül a kedvezményezettnek 1 db- ot kötelező teljesítenie legkésőbb a projekt fizikai befejezéséig.
II. Kötelező tájékoztatás és nyilvánosság biztosítása: A projekt végrehajtása során a www.palyazat.gov.hu oldalról letölthető, „KTK Plusz - Kedvezményezettek tájékoztatási
kötelezettségei a 2021- 2027- es fejlesztési ciklusban” c. útmutatóban található, a támogató alap és a szerződésben megítélt összeg szerint releváns kommunikációs csomag kötelező elemeit kell végrehajtani. A tevékenységgel kapcsolatos elvárásokat részletesen lásd a Felhívás 6.2 pontjában.
III. Projektmenedzsment: A projekt megfelelő, szabályos végrehajtása érdekében
projektmenedzsment tevékenységet kell biztosítani. Az irányító hatóság a menedzsment tagok végzettségére, szakmai tapasztalatára, foglalkoztatási formájára, és idejére vonatkozóan egyedi előírásokat nem fogalmaz meg, és ezekre vonatkozó alátámasztó dokumentumokat nem ellenőriz, és helyszíni ellenőrzés keretében sem vizsgál. Ugyanakkor a megfelelő menedzsment kiválasztása a kedvezményezett feladata és felelőssége, a projektmenedzsment tevékenységből fakadó kötelezettségek hibás teljesítését az irányító hatóság szankcionálhatja.
2.2. A támogatható tevékenységek állami támogatási szempontú besorolása
A felhívás keretében nyújtott támogatás nem minősül az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdés szerinti állami támogatásnak, mivel a támogatható tevékenységek nem minősülnek uniós versenyjogi értelemben vett gazdasági tevékenységnek.
2.3. Milyen műszaki, szakmai elvárásoknak feleljen meg a projekt?
I. A projekt célcsoportja
10- 17 éves roma lányok, akik rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülnek és/vagy gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedésben érintettek, és/vagy szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett környezetben élnek, valamint közeli hozzátartozóik, és a velük foglalkozó szakemberek.
II. Célcsoporttal kapcsolatos feltételek/elvárások
1. A projekt közvetlen célcsoportját olyan roma lányok jelentik, akik a projektbe való belépéskor (bemeneti státusz):
- 10- 17 évesek (a 10. életévüket betöltötték, de a 18. életévüket még nem), ÉS
- általános iskola alsó és felső tagozatán VAGY
- valamelyik középfokú oktatási intézményben aktív tanulói jogviszonnyal rendelkeznek, ÉS
- a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 67/A. §- a szerint rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülnek és/vagy hátrányos helyzetűek ÉS/VAGY
- szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett környezetben élnek.
2. A résztvevőknek az egyéni fejlesztési célok alapján a következő feltételek valamelyikének is meg kell felelniük:
a) azon alapfokú oktatásban tanuló roma lány résztvevők esetében, ahol a cél a tanulmányi eredmény javulása vagy szinten tartása:
- a megelőző tanév végi iskolai osztályzatuk átlaga nem haladhatja meg a 2,75 értéket, vagy
- a megelőző tanév végi iskolai osztályzatuk átlaga meghaladja a 2,75- ös értéket, de nem éri
el a 4,00 értéket, vagy
- a megelőző tanév végi iskolai osztályzatuk átlaga eléri a 4,00 értéket.
b) azon alapfokú oktatásban tanuló roma lány résztvevők esetében, ahol a cél az érettségit adó képzésbe történő felvétel, a megelőző tanév végi iskolai osztályzatuk átlaga nem haladhatja meg a 3,5 értéket
c) azon középfokú oktatásban tanuló roma lány résztvevők esetében, ahol a cél a sikeres érettségi megszerzése, a megelőző tanév végi iskolai osztályzatuk átlaga nem haladhatja meg a 3,5 értéket.
3. A 18. életévüket a projekt ideje alatt betöltő roma lányok a középfokú tanulmányaik befejezéséig maradhatnak a projektben;
4. A projektbe bevont roma lányoknak a projektben való részvételük teljes ideje alatt aktív tanulói jogviszonnyal kell rendelkezniük;
5. Kiemelt figyelmet kell fordítani a célcsoport kiválasztásakor és toborzáskor arra, hogy a bevont roma lányok minimum 12 hónapig (egy teljes tanév) a projektben maradjanak;
6. A bevont célcsoport tag kapcsán a bemeneti státusz igazolásához a helyszínen rendelkezésre kell állnia az alábbi dokumentumoknak:
- a résztvevő roma lány által kitöltött ESZA kérdőíven az önkéntes nyilatkozat a roma származás igazolásához;
- résztvevő roma lány által kitöltött ESZA kérdőíven a projketbe történő belépés dátuma;
- a roma lány tanuló oktatási intézménye által kiállított, a projektbe belépést megelőző tanév végi bizonyítvány másolata a tanulmányi átlag igazolásához;
- a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságot igazolásáról szóló jegyző által kiadott határozat vagy
- hátrányos helyzet, halmozottan hátrányos helyzet, nevelésbe vétel, családba fogadás, védelembevétel, utógondozás, ideiglenes hatályú elhelyezés igazolásáról szóló gyámhatóság által kiadott határozat vagy
- a projekt megvalósítási helyszínéül szolgáló településen és azon belül esetlegesen szegregált, vagy szegregációval veszélyeztetett területen élésről szóló jegyzői igazolás;
- a roma lányoknak a projektbe lépéskor kell megfelelniük a bemeneti státusznak - kivéve a tanulói jogviszonyt, amelynek a részvétel teljes ideje alatt fenn kell állnia. A bemeneti státusz esetleges későbbi változásai - amelyek a program megvalósítása alatt következnek be - nem befolyásolja a programban való részvétel lehetőségét;
- a projekt közvetett célcsoportját alkotják a közvetlen célcsoportot jelentő roma lányok szülei, testvérei a különböző preventív célú foglalkozásokon.
7. Egy roma lány kizárólag egy projektben kerülhet bevonásra jelen konstrukció keretében.