Velünk élő állatok - kreatív kutatási pályázat középiskolásoknak

Határidő
Érvényes
Pályázhat
magyarországi és határon túli magyar nyelvű középiskolák tanulói indulhatnak háromfős csapatokban, felkészítő tanár mentorálásával

A VILÁG LEGNAGYOBB TANÓRÁJA 2025.
VELÜNK ÉLŐ ÁLLATOK - kreatív kutatási pályázat középiskolásoknak
A 2025. évi Világ Legnagyobb Tanórája kiemelt témája az ember és állat kapcsolata, és e kapcsolat környezete, érzelmi világa. A pályázat célja, hogy ezt egy kisebb kutatási projekt vagy művészeti megközelítés példáján keresztül mutassa be. A kognitív és érzelmi intelligencia fejlesztése ezen a témán keresztül is kapcsolódik a Fenntartható Fejlődési Célok eléréséhez, úgymint a klímaváltozás megoldásainak kidolgozása, az óceánok és sós vizek élővilágának megbecsülése és a szárazföldi ökoszisztémák fenntartható használata.
A pályázat leírása
A pályázat a 2025. évi Világ Legnagyobb Tanórája keretében kerül meghirdetésre, amelynek központi témája a „Velünk élő állatok”. A pályázat célja, hogy a középiskolás diákok háromfős csapatokban egy mini tudományos projekttel feltárják vagy művészeti megközelítéssel bemutassák, hogyan élnek együtt az emberek és állatok saját környezetükben - legyen szó vadon élő fajokról, háziállatokról, gazdasági haszonállatokról vagy kulturális, vallási és szimbolikus jelentéssel bíró állatokról. Ezután mindezeket hogyan lehet a digitális térben megalkotni, közzé tenni.
A pályázat a Bartók 3.0 módszertanra (rövid összefoglaló a mellékletben) épül: jelenléti helyszíni megfigyelésekkel és élményekkel indul (megfigyelés, interjú, dokumentálás), majd ennek digitális feldolgozása és közösségi megosztása következik. A diákok munkájuk során fejleszthetik kognitív intelligenciájukat (kutatás, rendszerezés) és érzelmi intelligenciájukat (empátia, személyes kapcsolódás) valamint digitális készségeiket és kompetenciáikat (digitális műveltség), és legfőképp, mindezek révén, az analóg (terepi) és digitális (online) világok közötti hídépítési készségüket. Ez utóbbi az egyik legfontosabb készség lesz a jövőben a munkaerőpiacon és már most a saját életükben, fejlődésükben.
A pályázat a 2025/26-os tanévben kísérleti jelleggel indul több mint 500 középiskola bevonásának lehetőségével.
Pályázati kategóriák
A) Mini kutatási projekt (Kognitív intelligencia fejlesztés) A csapatok tudományos és ismeretterjesztő megközelítéssel dolgozzák fel a választott állatfajt. Ehhez adatokat gyűjtenek és rendszereznek, amit később digitalizálnak. Kitöltik a pályamű részét képező nyomtatványokat.
Az alábbi feldolgozási módok közül legalább EGYET kiválasztanak és elkészítenek:
- Rövid tudományos összefoglaló
- Tudományos poszter
- Fotódokumentáció
- Interjúk állattartóval, állatorvossal, vadőrrel (GDPR-t figyelembe véve)
- Podcast epizód
B) Művészeti megközelítés - Ember és állat kapcsolata (Érzelmi intelligencia fejlesztése)
A csapatok művészi, kreatív vagy személyes módon mutatják be az ember és állat közötti együttélés élményét, kifejezve a hozzájuk fűződő emberi viszonyokat, érzelmeket (pl. empátia, tisztelet, együttérzés). Kitöltik a pályamű részét képező nyomtatványokat.
Az alábbi feldolgozási módok közül legalább EGYET kiválasztanak és elkészítenek:
- Rövidfilm vagy animáció egy állat szemszögéből
- Novella, vers, slam poetry
- Rajz és egyéb vizuális alkotás
- Fotósorozat vagy képregény
- Hangfelvétel vagy zenei feldolgozás (pl. állathangok kreatív felhasználása)
- Közösségi akció dokumentálása (pl. menhely támogatása, kampány indítása)
A pályamű részét képező nyomtatványok
Minden csapatnak három rövid nyomtatványt kell kitöltenie, amelyek a tanulási folyamatot dokumentálják.
1. Analóg és digitális ismerkedés
o Kognitív („A” pályázati kategória): Mit tapasztaltatok terepen, saját megfigyeléssel? Hogyan egészítette ki ezt a digitális eszközök használata és a digitális források feldolgozása?
o Érzelmi („B” pályázati kategória): Hogyan hatott rátok az állattal való találkozás vagy a történet digitális feldolgozása? Milyen érzéseket váltott ki?
2. Kutatási téma megfogalmazása
o Kognitív („A” pályázati kategória): Milyen kérdéseket tettetek fel a választott állattal/állatcsoporttal kapcsolatban?
o Érzelmi („B” pályázati kategória). Milyen ember-állat kapcsolatot akartok bemutatni? (pl. szeretet, félelem, szimbolika, társállati kötődés).
3. Kutatási eredmény
o Kognitív („A” pályázati kategória): Milyen adatokat és információkat gyűjtöttetek, milyen következtetésekre jutottatok?
o Érzelmi („B” pályázati kategória): Milyen felismeréseitek születtek az állatokhoz fűződő kapcsolat mélyebb megértéséről? Milyen üzenetet szeretnétek másoknak átadni?
A 2 oldalas nyomtatványokat kitöltve a megadott határidőig kell online feltölteni, illetve a 3. nyomtatványhoz mellékelni kell a választott feldolgozási mód alapján készített anyagot.
A nyomtatványokon kívül benyújtandó csapatonként egy maximum 3 perces videó („Videókrónika”), amely bemutatja a fenti három lépést, reflexióval arról, mit tanult a csapat az állatokkal való együttélésről.
A pályázat kiírója
A pályázat kiírója - a Belügyminisztérium támogatásával - az Alapértékek Nonprofit Kft. (cím: 2092 Budakeszi, Fő utca 229.; cégjegyzékszám: 13-09-205394; adószám: 27925580-2-13) az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság és a Tokaj-Hegyalja Egyetem szakmai támogatásával.
A pályázók köre
A pályázaton a 2025. évi Világ Legnagyobb Tanórája programhétre regisztrált magyarországi és határon túli magyar nyelvű középiskolák tanulói indulhatnak háromfős csapatokban, felkészítő tanár mentorálásával.
https://www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/regisztracio
FONTOS:
Pályaműveket kizárólag az 9-12. évfolyamos korosztályban, és kizárólag 3 fős csapatokkal, egy mentortanár vezetésével lehet benyújtani. A más korcsoportból beérkező, vagy egyénileg készített pályaműveket a szervezők által felkért szakmai zsűri nem értékeli.
A pályázat díjazása
A szakmai zsűri által kiválasztott 10 legjobbnak ítélt csapat meghívást kap egy személyes jelenléttel tartott döntőre. (A döntő helyszíne és a részletek még szervezés alatt.) A nyertes pályaművek felkerülnek a Világ Legnagyobb Tanórája honlapjára.
A döntő egy élményszerű, tehetségkutató jellegű vetélkedő lesz, amely egyfajta kollektív tanulási környezetként is működik.
- A csapatok 10 percben mutatják be pályaművüket egy moderátor irányításával.
- A bemutatót szakmai zsűri és a jelenlévő többi csapat közösen értékeli; a győzteseket a 10 döntős csapat titkos szavazással választja ki.
- A program kiegészül közös játékokkal, reflexiós műhelyekkel, közösségi tanulási formákkal.
- A részvétel maga a legnagyobb jutalom: a diákok élményben, közösségi tanulási módszerek kipróbálásában és közös alkotásban részesülnek.
Fődíj: Terepmunka hétvége Tihanyban
A döntő nyertesei lehetőséget kapnak egy terepmunka hétvégére Tihanyban, amely a világon elsőként létrejövő Tihanyi Közösségi Szabadtéri Vízmúzeum előkészületeit szolgálja. A hétvégén, a Bartók 3.0 szemléletben, két napon át a győztes csapatok helyi közösségekkel együtt helyszíni terepmunka módszerekkel (interjúk, résztvevő megfigyelés) dolgozzák fel a Belső-tó és környéke élővilágát, a vízgazdálkodás hagyományos és modern gyakorlatait, a vízzel kapcsolatos élő és tárgyi örökséget, építészetet és helyi emlékezetet. A keletkező dokumentumok (fotó, videó, interjú, stb.) a Tihanyi Közösségi Szabadtéri Vízmúzeum analóg­digitális tudásarchívumába, adatbázisába kerülnek, melyeket etikus, közösségi részvételi elvek alapján építünk fel.
A pályázat kezdete: 2025. szeptember 29, a Világ Legnagyobb Tanórája programhét első napja
A pályázat beküldési határideje: 2025. november 10., hétfő, 23:59
Beküldési felület: https://www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/palyazatok/
Beküldendő pályázati anyagok:
- 3 kitöltött nyomtatvány és egy melléklet (részletek a szabályzatban)
- Maximum 3 perces videó („Videókrónika”) mp4 formátumban
A pályázatról további információ a PÁLYÁZATI SZABÁLYZATBAN olvasható.
A pályázattal kapcsolatban felvilágosítás a miunesco@alapertekek.hu e-mail címen kérhető.

🍪Weboldalunk cookie-kat használ a megfelelő működés érdekében.
Megértettem